Cemaatle namazın önemi
Hz. Ömer, sabah namazında, camide Süleyman isimli bir genci göremeyince, nerede olduğunu annesine sordu. Annesi (O, gece pek uyumaz. Teheccüd ve benzeri nafile ibâdetle meşgul olur, belki şimdi uykuya dalmıştır.) dedi, Hz.Ömer, (Eğer bütün gece uyuyup da sabah namazını cemaat ile kılsaydı daha iyi olurdu.) buyurdu.
Cemaatle namaz kılmak Sünnet-i hüda, yani İslâmın şiarı olan mühim sünnettir. Cemaatle kılınan namaz, yalnız kılınan namazdan 25 veya 27 derece daha faziletlidir.
Cemaatle namaz kılmanın önemini bildiren hadis-i şeriflerden birkaçı şöyle:
(Beş vakit namazı cemaatle kılan, Sırat köprüsünü şimşek gibi geçer.)
(Bir kimse, kırk gün sabah namazının ilk tekbirine yetişirse, kendisine iki berat yazılır: Cehennemden kurtuluş beratı ile münafıklıktan eminlik beratı.)
(5 vakit namazı, ilk tekbire yetişerek, 40 gün cemaatle kılana cennet vacip olur.)
(Cemaatle namaz için camide bekleyen, hep namaz kılıyormuş gibi sevab kazanır.)
(Evi mescide uzak olanın [her adımına sevab verileceği için] sevabı daha fazladır.)
(Gece kaim, gündüz saim olan cemaate gelmezse cehenneme gider.)
(Ezanı duyup da cemaate gitmemek asi ve bedbaht olmaya kâfidir.)
(Bir cemaat toplanıp da, bir kısmı duâ eder, ötekiler de amin derse, o duâ kabul olur.)
(İmam, namazı tamamlayıp cemaate yüzünü döndürünceye kadar onunla bulunan, gece ibâdet etmiş gibi sevaba kavuşurlar.)
(Namazlarını cemaatle kılanları Allahü teâlâ sever.)
(En kıymetli yer mescidlerdir. Cami ehlinin en efdali, ilk girip son çıkandır. Cemaate ilk gelen ilk müslüman olan gibi kıymetlidir.)
(Emekliyerek de olsa, yatsı ve sabahı cemaatle kılmaya çalışın.)
(Yatsıyı cemaatle kılan, gecenin yarısını, sabahı da cemaatle kılan, gecenin tamamını ibâdetle geçirmiş olur.)
(Sabah namazını cemaatle kılan Allahın himayesindedir.)
(Yatsıyı cemaatle kılan kadir gecesinden hisse almış olur.)
(Sabahı cemaatle kılmak, yatsıyı cemaatle kılmaktan iki misli faziletlidir.)
Yatsı ve sabah
Yatsı ile sabah namazını cemaatle kılmamak münafıklık alametidir. Nasıl ki, yalan söylemek münafıklık alameti ise, cemaate gelmemek de münafıklık alametidir. Bu demek, cemaate gelmiyen münafık demek değildir. Kendisinde münafıklık alametinden bir alamet var demektir.
Verdiği sözde durmamak da münafıklık alametidir. Sözünde durmayana münafık denmez. Fakat münafıklık alametinden birini işlemiş olur. Bu konudaki hadis-i şeriflerin mealleri de şöyle:
(Bizimle münafıkları ayıran alamet, yatsı ile sabah namazını cemaatle kılmaktır.)
(Yatsı ile sabah namazını cemaatle kılmak, münafıklara çok ağır gelir. Eğer bundaki ecri bilselerdi, sürünerek de olsa, cemaate gelirlerdi.)
Fıkıh kitaplarında cemaate gitmemeyi mubah kılan mazeretler vardır. Böyle bir mazereti olmadan cemaate gitmemek caiz değildir.
alinti